Nieuwsberichten

Walewyc Mavo
Terug naar overzicht

Stressen over het examen Engels? No way

12-05-2023
Springen over kasten, klauteren in wandrekken, zwieren aan ringen. Dergelijke lessen hebben gymdocenten van de Walewyc mavo en het Dr. Mollercollege van hun lesrooster geschrapt. Immers, sinds gisteren zijn de schoolexamens in sporthal De Zeine begonnen. Stress? Neuh.

Rond één uur stromen ongeveer 150 leerlingen 4 vmbo-t van de Walewyc mavo naar binnen voor de alleerste vuurproef: Engels. Zo ook Imke de Kort (15) en Maud van Weert (15). Stress is hun ogen niet te lezen, ze zijn heel ontspannen. Maud: ,,Van zenuwen had ik tot voor twee dagen geleden helemaal geen last. Ik sta er behoorlijk goed voor. Een paar vijfenhalven, zessen.” Goed? Net voldoende zou je denken. Maud is dus heel zelfverzekerd.

Na vier schoolja­ren moet je het onderhand wel kunnen, toch?

Imke staat er precies zo in. ,,Na vier schooljaren moet je het onderhand wel kunnen, toch?” Bovendien: ,,Engels kun je niet leren.” Eén pijnpuntje is er wel degelijk voor beiden. ,,Wiskunde, vinden we moeilijk.” Maud weet zeker: “Dat gaat helemaal mis.” En toch, ze blijft er blijmoedig onder.

Om kwart over een krijgen de leerlingen uitleg. Het is een heel protocol. Eén jongen mist een stukje, hij is te laat. Erg? Neuh, hij laat zich relaxed op zijn stoel zakken. Kijk je rond, dan zie je maar weinig gespannen koppies.

Bovenkant formulier

Onderkant formulier

Opvallend

En dat is toch opvallend. Want volgens het Landelijk Aktiek Komitee Scholieren (LAKS) zouden veel examenleerlingen juist dit schooljaar veel stress ervaren. Immers, die lichting heeft van corona de meeste last ondervonden. Als brugpieper moesten ze het veelal doen met onlinelessen, die de motivatie aardig ondermijnden. En de gevolgen van de pandemie sijpelden nog door in de twee daarop volgende schooljaren.

LAKS vond dat de versoepelde regeling van vorig jaar nog eens zou moeten worden toegepast. Toen konden leerlingen onder meer tweemaal herkansen. Dat is geschrapt, dus mag er maar eenmaal een gooi worden gedaan naar een beter punt. Dat zou veel meer stress opleveren.

Jean-Paul Hoeks, docent Engels, staat er wat dubbel in. ,,Ja, de leerlingen hebben van corona last gehad. Uiteindelijk moet het ministerie wel een lijn trekken.” Overigens: ,,Mocht het zo zijn dat het examen Engels slecht worden gemaakt, dan wordt er misschien toch voor twee keer herkansen gekozen.”

Halftwee. De examens zijn uitgereikt. De leerlingen buigen zich over de teksten, vooral met multiplechoicevragen. Hoeks ervaart gezonde spanning. ,,Ik heb er alle vertrouwen in en verwacht dat ze het goed gaan doen. We hebben de laatste tijd heel veel met examens geoefend. Leerlingen konden aan een vak dat hen minder goed ligt meer aandacht vragen. Die zijn goed voorbereid. Te danken aan de bevlogen docenten. Dat is het voordeel van een kleine school: de betrokkenheid.”

Sprinters of springers

Bij het examen Engels doen ook dertien derdejaars mee, de zogenaamde sprinters of springers. ,,Die kunnen volgend schooljaar een ander vak kiezen”, zegt directeur Nicolle Sommer. ,,Of ze bieden zich als buddy aan bij de lessen Engels. Of ze gaan al verder op havoniveau.”

Wat ook mogelijk is: zelf een project kiezen. Zo heeft een leerling, die in de toekomst met bouwkunde aan de slag wil, de taak op zich genomen om een maquette van de school te maken. Een mooie geste, aan het eind van het schooljaar krijgt Nicolle die. Tenminste, als de bouw volgens planning verloopt. En dat is, zo wijst de praktijk nogal eens uit, niet altijd het geval.

 

Bron: Brabants Dagblad, 12-05-2023