Op woensdag 10 oktober vond de eerste activiteitendag van het schooljaar plaats voor de brugklas. De leerlingen werden het eerste uur verwacht om globale uitleg te krijgen over het project ‘landkaarten en fabeldieren’. Na deze korte uitleg gingen de leerlingen uiteen om te luisteren naar de experts aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en beeldende vorming. In deze groepen werden ze zelf opgeleid tot expert, waarna ze hun opgedane kennis konden delen in het werkgroepje waarmee ze aan de slag zouden gaan. Niet iedereen heeft dus dezelfde uitleg gekregen, maar dat is juist de kracht van deze manier van werken. Je moet goed luisteren, want anders kan je het verhaal niet navertellen aan de klasgenoot die het verhaal niet heeft gehoord.

Aandachtig werd er geluisterd naar de experts, waarna de leerlingen enthousiast aan de slag gingen met het maken van de fantasie landkaart. Het papier werd uitgemeten, er werd een schaalverdeling gemaakt en er werd een raster gemaakt; zoals dat hoort op een echte kaart. Soms bleek het nog al lastig om het raster helemaal recht te krijgen, maar na wat gummen en corrigeren is het bij iedereen gelukt. Vervolgens werden de atlassen open geslagen om inspiratie op te doen voor de vormen die de fantasie landen zouden krijgen.

Het tweede deel van de ochtend stond in het teken van de fabeldieren. Dit zijn fantasie dieren die bestaan uit een mix van bijvoorbeeld een reptiel en een zoogdier. Of een amfibie en een vogel. Leerlingen mochten ook hier hun fantasie en creativiteit de vrije loop laten gaan, wat schitterende resultaten heeft opgeleverd.

De dag werd afgesloten met een beoordeling. Maar niet alleen een beoordeling door de docenten, maar ook een beoordeling door andere groepjes. Zo leren de leerlingen ook kritisch kijken naar het werk van anderen, de goede punten benoemen en bekijken wat beter kan. Gezien de resultaten en het enthousiasme van de leerlingen, kijken wij terug op een hele geslaagde activiteitendag.